Fem basmoment och tre tilläggsmoment
Under ett UF-år ska eleverna utföra fem basmoment och minst tre tilläggsmoment. Basmomenten är obligatoriska och tilläggsmomenten väljs ut för respektive UF-företag.
De obligatoriska fem basmomenten är:
1. Registrera UF-företaget
2. Skaffa en rådgivare
3. Göra en affärsplan
4. Genomföra minst två försäljningstillfällen (varav den ena kan vara UF-mässan)
5. Upprätta en Årsredovisning
De valbara tilläggsmomenten kan exempelivs vara att skapa logotyp, hemsida, reklamfilm, samarbetsavtal, fler säljtillfällen, öppet hus, visitkort, event. Låt fantasin sätta dina gränser! Våga testa och utamana dig!
Detaljerad förteckning med händelser över UF-året
Uppgifter - individuella
Uf-uppgift Detta är jag bra på!
UF-uppgift Kreativetsövning, Tänk utanför lådan.
UF-uppgift Individuella mål
UF-uppgift Konflikthantering
UF-Uppgift Matvägen mot stjärnorna Marcus Samuelsson.
UF-Uppgift Entreprenörsporträtt, ex Strindberg. Läs ett Halvt ark papper.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen är "Uf-företagande, Entreprenörskap på riktigt" M Lindquist. Den finns till låns av din lärare.
Vi använder en handbok i Entreprenörskap för kreativ inspiration.
Vi läser också en bok 10 teser om Entreprenörskap. För teorier och exempel gällande Entreprenörskap.
Uppgifter - grupp
Hållbara affärsidéer övning
Sammanställ ett samarbetsavtal.
Formulera UF-företagets Affärsidé.
Registrera företaget på UF:s hemsida.
Gör en Affärsplan.
Lär dig göra en Marknadsmix i grupp.
Genomför en Bolagsstämma.
Genomför ett Konstituerande styrelsemöte.
Sammanställ en Marknadsundersökning
När ÅR är klar ska ni göra en Bolagsstämma
Vi besöker UF-mässan och gör en uppgift
Kursen behandlar följande centrala innhåll
Vägen från idé till företag.
Produktutvecklingens olika faser.
Affärsplanens innehåll: marknadsundersökning, omvärldsanalys, omvärldsbevakning och finansieringsfrågor.
Mötesteknik och dokumentation.
Ledarskap och organisation, konflikthantering.
Affärsmässig presentationsteknik, försäljningsteknik och argumentation.
Utvärdering av UF-företagets verksamhet, ekonomiska resultat, grupprocessen och den egna arbetsprocessen.
Några viktiga lagar som styr företagets verksamhet.
Företagseknomiska metoder: Kalkylering, Marknadsföring och Redovisning.